Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

03 november, 2009



Trollingtävlingen Del 1

Hej och välkommen! Jag är Johan och andra delen i Team Perax.
I lördags var det intern tävling för teamet, varsin båt, Jon mot Johan, vem är den “bäste” gäddfiskaren egentligen, en pizza i potten! ;)
En härlig dag som började redan innan ljuset visat sig. +2 grader i luften, svag sydlig vind och ca 5 grader i vattnet. Efter vissa problem att få i grejerna i vattnet var jag äntligen igång.
Jag satsade på lite djupare vatten och började trolla av en djupkant som ligger mellan 30-55m i sjöns södra del, medan Jon försvann mer norrut.
Efter ca 45 minuter lossnar innerspöt från pulkalinan och ställer sig i en härlig båge. Jag tar tag i spöt och krokar en tung fisk som direkt tar lina och stångas rejält innan det blir lugnt i andra änden och fisken är borta.
Efter ytterligare 30 minuter ger jag upp djupfisket och tar mig in på ett grundflak på 10-20meter och huggen låter inte vänta på sig.
Först ett hugg som jag bara hinner kroka innan nästa hugg kommer.
Jag försöker välja rätt spö och börjar drilla, meter för meter, men jag har inte alls kontroll över denna TUNGA fisk! Vid båten ser jag att det är en rejäl fisk men precis när jag ska handlanda den händer det som inte får hända, linan brister. Fisken ligger nu i ytan två meter bakom båten. Jag lägger i full back, sträcker mig över motor, lyckas få tag runt stjärtspolen och hivar upp den i båten! Nu skyndar jag mig att greppa nästa spö, och till min förtjusning är fisken kvar. Efter en ganska kort och odramatisk kamp ligger två fina gäddor på mattan i båten. 5.3kg och 9.2 kg/103cm!
Efter 20 minuters trassel och mycket svordomar börjar jag lägga ut igen, men hinner bara få ut 6 spön innan det hugger igen. Ännu ett härligt tunggung när jag pressar in fisken mot båten, men några meter bakom båten sprätter det till i spöt och fisken är borta. Beteslåset på tafsen gick av! Jag uppskattar fisken till 7.5-8kg.
I med spöna igen, men det går ruskigt trögt nu förutom en snipa på under 2kg.
Det blir i alla fall en till gädda på 5.1kg och en mycket liten öring innan dagen tar slut och jag beger mig hemåt.
Men hur gick det för Jon egentligen?…..

Inga kommentarer: