Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

04 november, 2009



Trollingtävlingen Del 2

Som Johan rapporterat om tidigare så hade vi en trollingtävlig lördagen den 31/10. Här kommer rapporten ifrån min båt.

Jag vill börja med att förtydliga tävlingsreglerna. Vi har 3st delmoment!
1.) Störst Gädda!
2.) Flest Gäddor!
3.) Högsta totalvikten!
Varje gren ger en poäng och skulle det bli lika om vi t.ex. skulle få lika många gäddor, så vinner den som får störst fisk!

Iställt för att gå på Johans taktik och fiska "grunt" så valde jag att söka pelagiska gäddor på lite djupare vatten. Jag la ut grejorna på ca:100m och bestämde mig för att fiska mig inåt mot dom grundare flaken på 20-40m. Som johan oxå nämnt så stod det en valfri pizza på spel så jag var klart taggad! Plötsligt får jag ett samtal ifrån Johan, "skit nu har han tagit ledningen!" Johan berättar om en tung men kort fight med en gädda som klivit av! "YES! Drömmen om en fet kebabpizza lever!"
Jag hinner inte mer än tänka den tanken förrän jag ser en gädda komma upp och hugga över min ena spöparavan! Det här verkar lovande, dom känns på G!
PANG! Ett av Spöna böjer sig i en skön båge! Kul! Den har tagit på en nedblyad "PikeBuster". Jag drillar fisken å känner en viss tyngd i andra änden. Landar en madam på 5,3kg/100cm efter en ganska kort drillning! Ringer Johan å säger att jag vill ha en kebebpizza med extra feferoni på! Efter ett tag är det dags igen! Nytt gung och upp kommer dagens 100-klubbare nr.2! Hon väger 7,4kg/108cm lång. Jag är naturligtvis inte sen att rapportera till Johan! Nu är det ju i stort sätt klart....eller!?
En kvart senare ringer Johan, han har lätt panik! "Jon kom och hjälp mig, dubbelhugg!"
Trots att det är tävling och vi är inne i en het huggperiod så måste jag ju ändå se till teamets bästa, man lämnar inte en teamkompis i nöd!
Jag vevar snabbt in mina sex spön och åker och hantlangar Johan! Skit oxå! 5,3kg & 9,2kg! Underläge för mig!
Jag går in grundare och försöker jag med! Det står inte på förrän jag får nytt tunggung! Denna gången är det en välmatad madam på 7,6kg/107cm lång som tagit på en StirkePro Giant liksom den tidigare på 7,4kg gjorde!Gött, åter i ledningen!
Tyvärr så bestämde sig vinden för att avta och med det dog tyvärr oxå mitt fiske! Johan inrapporterar 2st till under dagen! 5,1kg & 1,7kg! Skit oxå! Pizzan är hans!
Det sista av aktivitet som händer för min del är när jag ska släppa ut en spöparavan och den hakar upp sig. Jag ser hur den plogar precis under vattenytan! Men vart blev den av!? Plötsligt ser jag hur en hyfsat fet gädda ruskar den i käften för att sedan släppa och försvinna ner i djupet! Nu har jag seriösa planer på att hänga på ett par 3-krokar på mina spöparavaner!
Jag lyfter på hatten för min teamkompis som vann dagens match, men han ska inte vara allt för säker för nästa gång så tar jag hem det!
Efter en sån här tur är det inte svårt att bjuda den "bättre" fiskaren på pizza och ändå behålla leendet på läpparna!

1 kommentar:

Anders sa...

Hej på er! Kul att läsa om era fiskeäventyr.. har hänt en del sen jag var ute och fiskade känner jag. Kommer nog inte så långt med min gnisslande rulle längre. Hoppas allt är bra med er. //Anders