Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

10 september, 2010



Igår kväll var jag ute och föreläste/undervisade ett härligt gäng med vetgiriga scouter. Det enda önskemålet som ledarna hade var att jag och min kompis "Rolle" skulle lära barnen lite mer om fiske. Vi beslutade att rikta in oss på spinn- & haspelfisket. Det lite lättare fisket på jakten efter Abborre och Regnbåge, men framför allt jakten på storgäddorna! Där vi bl.a. visade barnen och ledarna spinn- & jerkutrustningar, tekniker m.m.
Innan vi började så träffade jag på teamkompisen Danne som precis skulle ut och fiska just storgäddor, (ni känner ju Danne vid det här laget - "The Champ"). Jag bad Danne att han skulle slå en pling om han fick nåt på 5+ så barnen fick lära sig mer om C&R..
Det blev ett mycket lyckat 2-timmars pass där vi pratade ganska mycket om just C&R-fiske, och vikten av att ha med sig rätt utrustning för att landa, vårda och återutsätta dom fångade gäddorna. Samlingen fick dock en helt ny dimension då Danne ringde och sa att han säckat en gädda på runt 8kg och att han var på väg in...
Sen fick scouterna vara med att väga, mäta, fota och återutsätta den fina gäddan! Jag säger bara succé!! Hon vägde för övrigt 8,2kg och mätte 104cm.. Gissa om detta blir en dag som dom aldrig glömmer!?
Det känns bra att få åka ut såhär och prata lite om gäddfiske & C&R, så att även nästa generation lär sig mer om vikten att släppa tillbaka dom fina fiskarna för ett fortsatt bra gäddbestånd i Siljan, Insjön & Dalälven.

Nästa vecka bär det av på en ny föreläsning, då ska jag till Sågmyra och undervisa en skolklass på "elevens val". Det ska bli mycket skoj...

Skittfiske på er.

/Team Perax, Jon Persson

Inga kommentarer: