Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

08 november, 2010



I Torsdags var jag ute på företagsrepresentation. Eller det är åtminstone vad vi skämtsamt kallar denna återkommande trollingdag för. Petter som ser till att vi får våra almanackor tryckta och levererade, var i vanlig ordning på Sollerön med sin familj under höstlovet. Och traditionen bjöd ju en guidead trollingtur på Siljan såklart.
Den här dagen bjöd på nytt PB och två mycket märkliga incidenter! Jag åkte ut själv en sväng innan Petter och hans son Filip kom, det gäller ju att ta tillvara på alla ljusa timmar! :) Efter någon timma såg jag hur en gädda, som jag bedömde vara runt 7-8kg, klippa min Great White paravan och simma ner i djupet. Jag tog spöet och började veva! Här gäller det att rädda grejorna tänkte jag! Gissa hur snopen jag blev när jag fick kontakt och odjuret vägrade släppa! I säkert 10sek så fick jag drilla madamen innan hon plötsligt släppte taget! Tråkigt nog har hon lyckats kapa linan oxå! tack och lov så hittade jag både paravanen och wobbler!
Senare på dagen fick vi ett hugg som fick spöhållaren att bända sig rakt bakåt i fästet. Det tyder på ett rejält hugg! Jag kastade mig över spöet men då var fisken borta! Riktigt surt! Gäddan gapade för övrigt över en Strike Pro Stunner!
Jag lyckades åtminstone hjälpa Filip att bärga nytt PB. En mycket livlig madam på 4,8kg och 94cm! De är en bra bit över mitt rekord när jag var i hans ålder! :)
En trevlig tur på det stora hela med 7st hugg totalt (paravanhugget inkluderat.) 3gäddor i båten och alldeles för många tapp denna dag. Men det är bara att bryta ihop och komma igen!

Skittfiske på er!

/Team Perax, Jon Persson

3 kommentarer:

Frallan sa...

Tja,
Trevlig blogg ni har.
Jag va ute för samma grej att en gädda i samma storlek högg min paravan och lyckades snurra in sig i linan och jag kunde drilla in fisken ända in till båten innan linan som kommit in i gälarna gick av, märklig upplevelse

Anonym sa...

Du borde köpa riktiga spöhållare. Typ normark deluxe eller scotty. Finns ingen anledning att snåla på viktiga detaljer.

Anonym sa...

Det står helt klart på min önskelista. :) Just nu är det ebb i kassan efter min Ursuit som jag ser som prio.1. Nästa inköp blir ett nytt ekolod, för de jag har är bara fööör kasst!

/Team Perax, Jon