Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

31 augusti, 2010



"WTF!? En död gädda, vilka IDIOTER!!!"

-Är jag rätt ute? Läste jag just din första tanke när du fick se bilden!?

Jag ber om ursäkt för ännu en publicerad Bonkad fisk trots att jag lovade att inte lägga ut fler sådana bilder... Men jag känner att jag måste få vädra ur lite sur luft inom mig innan någon får en syltnäsa!
Team Perax är helt för C&R, de är nog teamets viktigaste "grundlag". Dock blir jag så sjukt urled på dessa C&R aktivister på t.ex. fiskesnack som mer eller mindre hotar små lyckliga, ovetandes (om C&R) grabbar i 10-12 års åldern som just bonkat sin första gädda över 3kg för att ta hem och visa mamma...
FEL väg att gå alla C&R fiskare! FEL, FEL, FEL. Ta med er traktens bonkargrabbar ut istället, sätt in dom i varför C&R är mer givande, ge dom upplevelsen av en fisk som simmar ner i djupet igen! Hata inte, för de föder bara hat tillbaka och ännu mer oförstånd...!

Gäddan på bilden vägde 4kg, bonkad av mig...för 10år sen, tyckte det var bäst då den hade ett riktigt vidrigt sår på andra sidan..Go ahead, blame me..
Ni som fortfarande bara vill ruska om unga fiskare tänk till två gånger, i hur vi bäst når ut med vårt budskap om C&R, annars tycker jag ni kan bli veganer å börja ge er på minkfarmare istället, det är visst rätt populärt..

En matfisk är INTE fel! Ta upp rätt fisk bara, å i måttliga mängder! Låt 1kgs abborren få fortsätta simma och ta en på 4hg i stället, ta upp bågen på 1,5kg och låt den på 6kg även få bli någon annans dröm PB! Men framför allt, använd skallen va...

Jag vill gärna ha lite kommentarer på detta! Är de rätt att vara extrem åt nåt av hållen? Får man vara otrevlig och snudd på hotfull mot bonkare? Måste man å andra sidan slita upp allt och lägga upp bonkarbilder på Fiskesnack bara för att provocera C&R fiskarna? Vad är rätt, vad är fel? säg det...men tyck till nu!

För egen del simmar varje gädda som kan räddas tillbaka (99,8% alltså). Å 95% av övrig fisk oxå, minst...

Jaja, höstfiske snart! Skittfiske på er! och kom ihåg CPR (Catch, Photo & Release!) ;)

Team Perax, Jon Persson

6 kommentarer:

Bellmyr sa...

Riktigt bra skrivet. Håller med fullständigt.

Skitfiske,
Bellmyr

EsoxHunter sa...

Visst är det C&r som gäller men även vi vana storfiskare får allt tänka efter ibland så att vi inte chansar och återutsätter en storgädda som vi tvivlar på att den skall klara sig. Då är det faktiskt bättre att bonka den. I somras försökte en polare att återutsätta en 8-kilos i 23 gradigt vatten. Trots idogt jobb så kantrade den hela tiden och efter 40 minuters prövande så fanns inte mycket annat än att avliva den. Då var gäddan i princip livlös...

Cad sa...

Håller med om det du skrivit. Tycker det är helt ok att plocka upp fisk till mat om det är "ok" storlek på dem. Har skrivit om hur jag ser på c o r på min blogg.
cadfish.blogspot.com

/Cad

Anonym sa...

klart man få ta upp matfisk då och då. vi ska väl kunna få njuta lite av det goda som finns.

sen tycker jag att alla dessa extrema c&r kan rikta sin ilska mot alla sura gubbar som nätfiskar och slår ihjäl fisk bara för att!

Martin sa...

Så rätt Jon Persson!

Anonym sa...

Varför skulle publicerandet av en bild på en bonkad fisk vara provocerande?
Den uppfattningen sitter väl bara betraktaren inne med?