Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

04 juni, 2012

Igår åkte jag och Johan och tävlade i Sportfish Masters på Runn. Målet med tävlingen var att ta en topp tre plats och därmed säkra en biljett till finalen i Göteborg i Oktober.
Vi hade fått en hel del tips inför tävlingen om beten och platser så vi kände oss ganska så väl förberedda.
När starten gick åkte vi genast till en plats som blivit lovordat, å A-planen var att lägga krutet där.. Men när vi kom fram såg vi att vinden legat på hårt där två dagar i rad så vattnet var alldeles mörkbrunt, dvs. ett siktdjup på 25cm eller så!
Trots jerkbaits i grälla färger och skramlande gäddspinnare så kammade vi tyvärr noll! De var bara att söka sig till mindre grumliga vatten!
Länge och väl åkte vi och testade av olika vikar, grynnor och djupbranter å fiskade på djup mellan 4 dm ner till 14m! Fortfarande ingenting å nu började oron att tränga sig på ju närmare slutsignalen vi kom.
Framåt eftermiddagen så träffade vi på ett annat team å dom hade oxå haft en riktigt tuff dag.. Men dom hade emellertid lyckats pilla upp en 96:centimetare...
Vi fortsatte att jobba av några heta områden och vid ett tillfälle hade jag en efterföljare på en 4-5kg sådär, som vände precis innan den fick tag i mitt Buster Jerk.
Med bara 45min kvar till slutsignal hade vi tid för ett sista försök... Vi åkte ut på djupet och började jigga av botten.. Då hände det plötsligt! Smack! Å en mäktig 46cms gädda satt på Johans spö! 30min senare satt ännu en bjässe där, nu på hela 56cm! 102cm gädda blev de totalt i båten och de räckte till en 3:e plats och en kvalbiljett!
Segrarna var för övrigt grabbarna som pillade upp 96cms gäddan. Dom hade fått upp en gädda på 60cm oxå så dom hade oss ganska så klart med mäktiga 154cm!
Nej, denna dagen kommer inte gå till historien som en av dom bästa fiskedagarna på Runn... :) Men de gör verkligen ingenting, för nu laddar vi för den stora Finalen i Göteborg i Oktober. Å då är målet solklart, över 500cm i båten (på 5st fisk) så vi kan åka hem med en ny Linder med diverse pryttilar till! :)
Ett jättefint arrangemang var det i alla fall och jag hoppas att det kommer vara många fler team med nästa år! Man behöver inte vara fullblodsproffs för att delta!

Snart börjar abborrsäsongen på allvar, den har jag längtat efter!