Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

13 maj, 2012

I och med att säsongen till stor del kommer ägnas åt att försöka ta en gädda på 15kg+ på trolling så har jag även uppgraderat trollingutrustningen för i år.
Mina Tica Seaspirit såldes av efter hösten och in med 10st nya rykande fräscha Shimano Tekota 500LC och självklart laddade med ny StrikeWire Extreme . Jag har aldrig tidigare fiskat med någon Tekota men detta ska ju vara bland det bästa man kan äga i kategorin trollingrullar så jag är säker på att jag kommer bli mer än nöjd!

Recension kommer under säsongen..


Tidigare säsonger har jag testat runt lite bland olika trollingspön och äntligen hittat rätt!
I mitt tycke finns det bara ett enda spö på marknaden som står pall riktigt tung gäddtrolling.
BFT Heavy Trolling!
Ett spö på 8.6fot och med en ryggrad som gör att det går att pumpa in en gädda på 10kg+ i fart inom några minuter så att fisken inte drar på sig för mycket onödig mjölksyra. Ett MÅSTE om man nu skall släppa tillbaka sina gäddor!
Jag har "gästfiskat" i en del andra båtar under förra året och det är lite skrämmande att se vad vissa trollar gädda med för slags leksaksspön... Med vissa spön är man t.o.m tvungen att lägga i backen för att ens få in en meter lina på en 6-8kgs gädda.
Samtidigt har jag hittat ett par spön till (UglyStick Gold Tiger, RonThomson Hardcore) som är dugliga till gäddtrolling men inte alls i samma höga klass som BFT-spöna.

Så en liten uppmaning till folk: Fiska med rätt utrustning till rätt tillfälle!


TeamPerax / Johan Löfström

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket bra val Johan och helt rätt tänkt, kör själv med denna uppsättning du kommer bli grymt nöjd/ JH