Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

29 mars, 2012



På sportfiskemässan gick jag förbi en himla trevlig monter med MASSOR utav DVD-filmer. Mina ögon föll direkt på en, för många inte helt okänd regnbågsfärgad mössa! Jajjemän, Visst var det Gunnar Westrin på omslaget! Titeln på filmen löd rätt och slätt "Kaitum". Kaitumälven i Lappland är en av mina största drömmar att få åka till!
Det står t.o.m. som min "drömresa" på presentationen här till höger på bloggen! Saken var klar, denna filmen måste jag bara ha! Då upptäckte jag den lilla texten nere till vänster på DVD:n, "Del 1" stod det... Sweet! Den andra delen man kunde beställa och få hemskickad till sig heter "Rostu", helt otroligt!! Ett annat flugfiskeparadis som jag oxå velat besöka..! :)

Här följer en liten recension om den första filmen - Kaitum:

Den levande legenden Gunnar Westrin & fiskekompisen Palle Andersson tar med oss på en fantastisk färd längst med den magiska älven Kaitum. Det står inte på förrän den ena fina harren avlöser den andra och även "Norrlandsguldet" tar för sig av herrarnas flugor! Nej.., jag pratar inte om ölen, jag pratar om öringen när den är som allra vackrast! Långt mycket vackrare än äkta guld eller lappbärs!
Det som får mig att köpa just flugfiskefilmer - som den predatorfiskare jag egentligen är - är nog lugnet, den makalösa naturen och allt runt om själva fisket!
Det är inte det här jagandet efter att få bända tungt som är det viktiga! Nu säger jag inte att de bara är det som är viktigt när jag är ute, naturligtvis inte! Men de är något visst med flugfiske som känns mycket mer kravlöst på nåt sätt...
Hur som helst, i denna filmen så får man just det här behovet av lugn och vacker natur tillfredsställt till 100% och lite där till, emellan en rad fina fiskar förstås..
Att åter igen få se Gunnar Westrin är värt ett högt betyg bara det, för skönare människa finns inte! Inte inom flugfiskevärlden i alla fall. Den 60min långa filmen är otroligt vacker och välgjord och väl värd pengarna! Dessutom är det med en massa bonusmaterial! Ska jag vara kritisk så hade jag nog önskat fler hugg där man får följa en inzoomad fluga som försvinner, för det är bland det bästa som finns! :)
"Kaitum" är väl värd 4st "Peraxar" utav 5st möjliga!
Nu kan jag knappt bärga mig tills "Rostu" dimper ner i brevlådan och jag får sitta å götta mig åt den och drömma mig bort till sommaren!

/Team Perax, Jon Persson

Inga kommentarer: