Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

23 februari, 2012




I söndags åkte jag, Jon och Jonas Nyström iväg och testade ett nytt vatten i Falutrakten som jag fått nys om på jobbet hos Vestlis Fiske.
Dagarna innan hade jag hört om riktigt bra fiske med både 3 och 5 fiskar över metern på samma tur.
Vi placerade våra grejer i en smalare vik av sjön. Jonas satte sina spön längs det djupare vänstra landet, jag satte mina spön mitt i viken runt ett grund och jon i den grundare och mer vegetationsrika delen på högra sidan.
Redan efter en timmes fiske visde det sig väldigt tydligt att Jonas hittat både rätt djup och område för dagen. Jonas hade både 3 och 4 gånger fler hugg än mig och Jon tillsammans och han drog även dom två överlägset största för dagen.
Den största för dagen vägde en bit över 7.5kg och spräckte skamgränsen 100cm med ett par, tre centimeter. Ingen riktig bjässe men oj vilka väckra gäddor!
Mörka, kritvit buk och en otroligt intensiv teckning. En annan sak vi la märke till var att dom två största vi fick hade Enorma huvuden men utan att för den sakens skull vara märkbart slanka!

Denna sjö kommer vi gärna tillbaka till under året...

/Johan Löfström, TeamPerax

7 kommentarer:

Kim sa...

Bara så ni vet så är det tjuvfiske ni håller på med där, det är på gång att bli ett fvo men inte helt klart än.

Anonym sa...

Aj aj, kolla upp regler och bestämmelser INNAN ni fiskar!

Johan & Jon sa...

Men så länge det inte finns något fiskevårdsområde som säljer fiskekort, hur kan det då vara tjuvfiske?

Anonym sa...

Säljs det inte fiskekort ska man väl ha tillåtelse av fiskerättsägaren?

Anonym sa...

Det räcker inte med tillåtelse, ett arrendeavtal måste upprättas!
Alla områden som inte är fvo-fvof, är privata vatten där endast fiskerätts havare i gällande skifteslag som har rätt att fiska!

Johan Löfström sa...

Ganska otroligt att man blir anklagad för tjuvfiske när jag inte ens skrivit vilken sjö vi varit i. Men just ja....ALLA sjöar runt om Falun är privata! Eller?

Anonym sa...

Just i Falukommun är det många vatten som ligger utanför fvof eller fvo om vi ser till övriga Dalarna. Men det har hänt mycket det senaste året och 2012-2013 är faktiskt de flesta vatten som legat utanför med i nybildade fiskevårdsområden. Skit bra för oss icke fiskerättshavare att kunna fiska i vatten som tidigare har varit stängda för oss!