Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

12 februari, 2012



För ett par dagar sedan gav jag mig ut på vad jag trodde skulle bli en mer eller mindre omöjlig uppgift! Ismete på Siljan efter sjöns pelagiska STORgäddor.
Jag parkerade bilen i Rättviks hamn och knatade sedan 15min rakt ut på Rättviken.
Mina 12 spön sattes ut på djup mellan 15 och 35m men med mörten/braxen dinglandes på ca 4-5 meter under isen.
Dom första 3 timmarna var riktigt tröga utan det minsta livstecken, men kommande 2 timmar blev en mindre en succè.
En tjock 96cms följdes av två bomflagg innan dagens godkända gädda entrade isen. En välgödd madame på 101cm och nånstans runt 7 - 7.5kg.
Dagen avslutades med en riktigt idiothugg. Linan formligen sprutade av rullen och fisken hade hunnit fått ut 180fot lina innan jag hann fram och kroka i ett riktigt stumt mothugg. Men efter att ha fajtat fisken i ca 90 sekunder händer tyvärr det som inte får hända. När jag står och pumpar in fisken tappar plötsligt krokarna sitt fäste och allt blir lugnt och stilla. Min troligtvis första "is-tia" är borta.
Riktigt surt, men nu vet jag Siljan pelaggäddor inte är helt omöjliga och det kommer bli fler satsningar framöver i vår!

För min del så kommer nu dom 2-3 kommande veckorna ägnas åt en riktig storsatsning på en REG-lake. Första passet blir troligtvis på tisdag, så håll utkik på bloggen!


/TeamPerax, Johan Löfström.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra gjort i Rättvik. Tror ni klarar er att bara gå utanför hamnpirarna. Det blir 15 m snabbt och stundtals står det betesfiskstim nästan inpå stenpirarna. Går bra att flötmeta gädda från land på senhösten. Nu ska det bli spännande att höra om ni får några Siljanslakar. Vi hade ju ett snack om det förra vintern.
Glada fiskedagar // Tibban