Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

17 september, 2010



Sent på torsdag kväll bestämmer jag mig för att fiska fredag morgon. Men eftersom jag ska vara hemma från jobbet och vara föräldrarledig bestämmer jag mig för en TIDIG tur och att vara hemma igen innan familjen vaknar.

Återigen var det flötestrolling som gällde.
I mörkret började jag bottenmeta mört, och det var inga problem att fylla hinken för mörtarna var verkligen i stöten idag. Enda nederlaget var en galen regnbåge på 2-3kg som tydligen tyckte om majs och stred på som en galning innan han knäckte hela tacklet i ett luftsprång!

Efter en halvtimmes mörtfiske hade jag bra med betesfisk och tänkte att jag kunde offra en på gäddmete, när jag ändå satt uppankrad. 5 minuter senare när jag står och drillar en 4hgs mört börjar mitt gäddflöte åka racerbåt i ytan för att sedan försvinna ner.Jag sätter i ett rejält mothugg och bjuds sen på en helt galen fight! Starkare fisk har jag aldrig varit med om. När fisken väl är i båten blir jag litelite besviken, om man nu kan vara det över en gädda som väger 11,5kg. Men hela 129cm!!!...den borde ha vägt minst 14. En 10+ är dock alltid en 10+...

Sen drar jag vidare längs älven för att flötestrolla. Jag hinner precis ut med alla tre spön innan ett av flötena sjunker och när jag drillar denna gädda sjunker nästa flöte. Men tyvärr är gäddorna lite väl små, 5,5kg och 5,7kg. Precis när jag är på att plocka upp grejerna kommer en ursinnig rusning på högerspöt. Det visar vara en gammal bekant som Jon fångat 2 gånger tidigare och då vägde hon runt 10kg båda gångerna. Nu väger hon bara 7,3kg och är i en bedrövlig kontition, och hon lär nog inte överleva vintern.

Ändå lite skönt att få se en gädda som kommer dö av ålderdom och inte bli klubbad av ren okunnighet!

TeamPerax / Johan Löfström

Inga kommentarer: