Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

07 juli, 2010



På önskemål från våra bloggläsare så kommer här lite mer fakta om abborrfiske. Jag ska ärligt erkänna att jag inte är en höjdare på abborren. Visst är det en fantastiskt rolig fisk och visst ger jag den hyfsat mycket tid under juni, juli & augusti. Men jag har som aldrig riktigt lyckats få något större tunggung på grejorna. På sin höjd har väl någon abborre på 7hg tittat upp varje sommar. Men mitt blyga PB, en 8hgs abborre ifrån Stockholms skärgård har tyckts omöjlig för mig att slå, i så många år...ända fram tills nu! I år har jag lagt mycket tid på jiggfisket...
När jag jiggar så använder jag mig oftast utav ett BFT walker vertical spö, en strike 6000L rulle (4000L på bilden är utbytt), och strike wire 0,10cm. Jag kör helst med Shaker shad jiggar med längden 8cm och 11,5cm. Sen använder jag lit olika storlekar på jigghuvudena beroende på fiskedjup och bottenstruktur.
Hittills i år har det effektivaste för mig varit att jigga ganska snabbt i närheten utav risvålar som ligger på 1-2m djup. Ganska många borrar på 3-4hg har tittat upp och även några större på 7hg och 1kg! Jiggfisket är kanonkul och tämligen enkelt. Kom ihåg att det är du som fiskare som måste arbeta igång jiggen för att locka fisken till hugg. Att bara veva monotont är nästan helt döfött! Även mindre wobblers har funkat bra för mig, men det ber jag att få återkomma till en annan gång...

Ps. På bilden ser ni dom fem färgerna jag använder mig utav. kom ihåg att det lönar sig att byta mycket tills man hittar rätt färg för just det vattnet man är i. .Ds

Skittfiske på er!

/Team Perax, Jon Persson

Inga kommentarer: