Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

09 maj, 2010



Här kommer en rapport ifrån fiskemässan i Sundsvall... Efter många turer hit och dit så blev det tillsist jag och Rolle Andersen som satte oss och bilade dom 34 milen upp till Sundsvall. Det bar i väg vid 8-tiden på morgonen och efter ett snabbare stopp på MC Donald's i Sundsvall så klev vi in i Nordichallen där sportfiskemässan 2010 var i full gång.
Jag var ganska inställd på att inte handla några större mängder med prylar, jag går mest på mässorna för att träffa dom stora grabbarna inom fiskevärden och för att se på dom intressanta seminarierna som hålls med jämna mellanrum. Självklart vill jag även kika på marknadsnyheterna! Efter kortare prat med "Sportfiskarna" så gick vi rakt på Stefan "Trumman" Trumstedt som jag haft förmånen att få träffa vid några tidigare tillfällen. En mycket härlig, glad och utåtriktad man. Tyvärr kom vi inte så långt i diskussionen då Trumman var på väg bort till Fiskejournalens monter för en livechat med fiskeprofilen Martin Falklind. Jag och Rolle rekade av någon gata i väntan på att det skulle starta. Sedan slog vi oss ner och lyssnade på livechatten. Mycket intressant, och får ni möjligheten att prata med Martin Falklind vid något tillfälle, be honom berätta historien om "Idominsalvan" eller "Plankan". Jag utlovar skrattgaranti!! :)
För att inte göra ett för långt blogginlägg så kommer lite kortare info om resterande dag. Några av dagens höjdpunkter var att få en pratstund med Martin och Fiskejournalens Svenne Andersson efter livechatten. Otroligt trevliga killar!! Sedan träffade vi en demonstratör vid namn Fredrick ifrån företaget Illex, en riktig fena på att demonstrara nya metoder av bl.a. jiggfiske! Deras jiggar och beten finns för övrigt att köpa på Vestli's fiske i Djurås och Borlänge. En given höjdare var oxå att få ett längre prat med delar av Team CWC senare på dagen. Vi pratade länge med bl.a. Trumman, Blekinge experten Jimmy Lindahl och göskungen Klas Hagert. Mycket ödmjuka och trevliga killar. Ett av dom mer otippade mötena som jag uppskattade mest var med "Svensk Fiskefilm's" Thomas Öhman. Han visade en otroligt fin trailer ifrån sin senaste produktion "Drömån" som jag för övrigt köpte mig ett ex. utav och ber att få återkomma till när jag sett den och således kan ge en fylligare recension utav filmen. Förväntningarna är i alla fall skyhöga! :)
Marknadsnytt då? Jo, vi hittade en hel del intressanta nyheter, bl.a. CWC's nya så kallade jiggwobbler som egentligen är en tvådelad wobbler med skeden i mitten. Svår att beskriva men jag ber att få återkomma om den oxå! En annan nyhet ifrån CWC är en kombinerad betesväska med både lådor och hängfack som kommer till hösten! Den ser vi fram emot!
En riktigt häftig nyhet för er som har stora plånböcker är en ny elmotor från Minn Kota. Man sätter den direkt på sin vanliga Båtmotor och när båten planar upp så ligger den strax över vattenytan! Mycket smidigt då man nu kan manövrera sin elmotor med den vanliga ratten. Om jag blev rätt informerad låg motorn dock på ca: 20 lax, lite för saftigt för mig men drömma får man ju göra! :)
Tyvärr var tiden alltför knapp och vi missade att fördjupa oss i både ABU's och Normark's montrar vilket jag hade sett fram emot! Men det kommer alltid nya mässor och personligen håller jag tummarna för att den en dag ska hamna i Ejendals Arena! :) Då kommer då jag vara där alla dagarna!

Skittfiske på er!

/Team Perax, Jon Persson

Inga kommentarer: