Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

18 april, 2010






Den årliga lekvandringen till Limsjön är i full gång och Team Perax har lagt jerkutrustningen på hyllan i några veckor till för att säkra framtiden för Siljansgäddorna!
Historien om "fågelsjön" Limsjön har sin början 1990 då en damm byggdes för att höja vattennivån som skulle resultera i mer häckande fåglar i Leksandstrakten. projektet lyckades verkligen och idag har Limsjön ett rikt fågelliv. Men det fanns några man förbisågs. Innan år 1990 så vandrade mängder med gädda dit för att leka på platsen dom en gång själva föddes. En vacker vår när dom var på väg upp möttes dom dock utav den nybyggda dammen och här började problemen... Lokala ortsbor med ett hjärta klappande för gäddorna hjälptes åt att håva över dom stora gäddorna då dessa inte kunde ta sig över i den lilla gäddtrappan som byggdes som kompensation för att man dämt upp inloppet till sjön. För att göra en lång historia kort så byggdes trappan om till vad den är idag men det är fortfarande inte någon succé. Dom senaste 5 åren har man heller inte fått hjälpt gäddorna över p.g.a. någon vattendom som jag inte vet hur den fungerar..
När jag åkte dit för en si sådär 2 veckor sen så såg jag att buren som gäddorna räknades in i efter att ha bestigit "gäddtrappan" inte hade satts ut i år. Jag ringde direkt till Leksands/Insjöns FVO som sa att vattendomen upphört. Team Perax har därför fått ett specialtillstånd att hjälpa så många gäddor som möjligt över för att dom ska kunna få leka i år. Första riktiga turen vi lade var på 3 timmar. Vi lyckades bärga 30st gäddor varav 13st utav dessa låg på 8kg+! Dessutom togs tre stycken som vi uppskattat till 12-14kg. (Vi har rätt bra koll)

Jag fick oxå nyligen veta att Leksands/Insjöns FVO äntligen har fått tillstånd att bygga om trappan på nytt, då kommer självklart vi i Team Perax att finnas på plats och hjälpa till!
Nu ska vi strax ut och håva igen, så njut utav dessa bilder så hoppas jag kunna ge en ny rapport inom kort!

Skittfiske!

/Team Perax, Jon Persson

1 kommentar:

Timblad sa...

Jag har varit där många år och håvat. Känns väldigt bra att se att ni håller ställningarna när jag är i Umeå. ;) Fina gäddor!