Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

17 januari, 2011



Vad, var, när, hur, men framförallt VARFÖR får vi aldrig någon lake!? Igår var vi ut på våran årliga laktur jag, Johan och Viktor... "Hä bidde assint´ nö!" [Det blev ingenting!] Som vanligt måste jag väl kanske säga nu... Stället ska visst vara stekhett! En av byggdens tjyvgubbar och till lika lakklubbare har ALLTID sina paraplymjärdar där! Vi sätter oss 10m bort och så händer ingenting trots att vi både pimplar och ismetar..
Nu längtar jag verkligen till islossning jag med! Snön kan ju fara och flyga! :) Några ismetepass ska jag väl hinna med först oxå, men måtte de vara tö ett tag så snön sjunker ihop lite! För pulsa i en halvmetersnö med en fulladdad ismetepulka är då ingen hitt!
Nej nu försvinner jag in i min FiskeJournal ett tag och drömmer mig bort till Hossmoån eller något annat hett ställe...

Ha De!

/Team Perax, Jon Persson

10 kommentarer:

Tibban, Uppsala sa...

Tjena gubbar. Undvik fullmåneveckan när ni pimplar lake. Annars vore det kul att höra om lakefisket på Siljan kunde lossna. Det finns garanterat potential i den typen av djup, kall sjö. Jag har pimplat lite lake i Rättvik för flera år sedan och fick varje gång. Vet bara inte vilket mönster som gäller. Djupt, grunt, sent, tidigt o.s.v. Pimpla OCH ismeta låter lite väl ståndkroksaktigt. Nog räcker det väl med en metod åt gången :-)

Anonym sa...

Hej Tibban! Tack för tipset! :) ska försöka fullmåneveckan nästa gång då! :) Ska dessutom flytta oss till ett reningsverk 1km bort där vattnet rinner ut i Siljan igen. Kan det vara idé tror du?? :)
/Team Perax, Jon

Anonym sa...

(undvika fullmåneveckan förstås) ;) /Jon

Tibban sa...

Tjenare Jon. Reningsverk för lake har jag dålig koll på. Däremot samlas väl vintergäddor i vaken om det är konstruerat så med utsläppet? I Rättvik kommer det ut i ett rör en bra bit ut i sjön och där har jag inte testat. Vi pimplade på en gammal risvase och i nerkant på en undervattensbergvägg. Ganska djupt fiske, kanske 7 - 10 m. Påminde om det lakepimpel vi kör i Mälaren. I skärgården däremot finns det grundlakar på 1 m djup i vissa fjärdar och lekplatser på 5 m i andra fjärdar. Helmysko. I Rättvik berättades det att Siljans grundlakar dog ut vid regleringen. Lekplatserna torrlades på våren och något genetiskt gjorde att det bara blev djuplakar kvar. Även i Orsasjön har kompisen pimplat lake. Sedan har ni ju halvokej långt att åka till Venjan där Borlängekillarna fiskat mycket. Hur ni än gör så använd för fasingen oskalad räka som bete. Nu blev det långt men det är ju så kul att snacka fiske :-) Följer ert fiske på nätet eftersom min släkt är från Rönnäs och vi fritidsbor delvis i Rättvik. Tight line //

Anonym sa...

Hej igen Tibban. Vi är oerhört glada för alla kommentarer på bloggen och speciellt när man får tips och råd på hur man kan utveckla sitt fiske! :)Då får det bli räka i fortsättningen. ;) Hittills har jag kört på halvrutten mört. :P
Du kan väl skicka ett mail om du planerar en laktur på Siljan så kanske vi kan göra en gemensam satsning? :) Ha de gott!

/Team Perax, Jon

Tibban sa...

Morsning igen. Kom på tusen grejor att säga om lakepimpel. Tjoar gärna om det blir något Siljansbesök i vinter. Trixet är att man åker bil fredag och söndag kväll och det då blir lite körigt att försöka smita iväg lördag kväll:-) Kontakta gärna Martin Litens i Rättvik och byt lite fiske sinsemellan. Han skulle vrålgilla det.
Hursomhelst så är det en grej med lake och det är om man fiskar på lakar som bor där man fiskar eller vandrar till lek. Vandrar dom så måste man invänta ankomsten liksom. Har ni kollat om gubben med mjärdarna börjat få ännu i vinter? Han kanske satt ut dom redan nu men lekfisken anländer senare. Ni fiskar i sämsta fall alltså där det ännu inte finns någon lake. Bygg upp en sjysst relation till mjärdegubben och få koll på säsongen. Så är det i skärgården. Inte en fena på plats förrän mitten av februari vilket äldre saxfiskare hade järnkoll på. Martin i Rättvik har haft kanonfiske så sent som påsk. Varje vatten verkar ha sitt mönster som måste redas ut.
Skitfiske då //

EsoxHunter sa...

Tjena Jon. Får kontra med lite laktips då jag fick bra hjälp av dig höstas...
Annas har jag haft bäst mellan fullmåne- nymåne och sämre perioder mellan nymåne - fullmåne. Fiskar i Gävle skärgård på relativt grunda lokaler, strömmingsfileer kommer du långt på. Kolla bloggen för lite av mina tips. Mvh Dennis B
http://esoxhunting.blogspot.com

Anonym sa...

Tack för alla tips hörrni! :) Nu ä vi en bra bit på väg till bättre lakfiskare tror jag! :)

MVH,Jon

Tibban sa...

Hejsan Jon och ni andra. Nu åkte ju ni till sportfiskemässan såg jag så något lakepimpel hade inte funkat. Hursomhelst denna eländiga, snöiga o kalla vinter har det inte blivit några rättviksbesök för mig förrän denna helg. Kom iväg så tidigt i fredags att det gick att smita iväg några timmar i fredags kväll för aatt pimpla Siljanslakar. Ganska omgående fick jag en 1,8 kilos på 8-9 m djup utanför Enån. Tyvärr enda fisken på 2 timmars försök men mitt livs första aprillake vilket var kul.
Sedan måste jag fråga om det rymt nya regnbågar eller?? På väg hem körde jag i eftermidags sakta över bron i Insjön och där kom en gubbe bärandes på spö och 2 konsumkassar som såg ut som regnbågar. Tänkte stanna o snacka men det regnade så eländigt. Nu är det i alla fall vååår så kör hårt !!! // Tibban

Johan & Jon sa...

Tjena Tibban! Grymt fiskat! :) Den hade nog Johan gärna velat ha! :) (Jag oxå förstås). Asså, dom där gubbarna står en hel dag och snittvikten på fisken i den där kassen som gick i Januari är på 6-7hg. Gäddgodis enligt mig så jag skiter då rakt i dom.. Helt värdelöst! :)

Fortsatt skittfiske! ;)
/Jon