Totalt antal besökare: [sedan 14 november 2009]

28 februari, 2010



Vad gör man när vinterfisket för längesen har både frusit och snöat inne och man känner hur det värker i fisketarmen? Jo, man tar en liten "tokchansningstur" ner till älven för att stilla den värsta fiskefebern fram till våren... Jag och Johan har försökt få till denna tur i flera veckor, men den har antingen snöat eller frusit inne...för att inta tala om att vinterkräksjukan har satt stopp för oss! Hur som helst så åkte vi ut i morse. Jag stod laddad ute vid vägen när Johan skickade ett sms, "- Jag blir lite sen för jag vaknade just". Jaha, in och vänta då då...Efter 45min kom slashasen och vi kunde åka ut. Målet var först och främst någon tidig "vår"gädda, men vi hade även laddat med regnbågsgrejorna om utifall att. När jag hade jerkat i 10min ungefär kom den vidrigt största regnbågsryggen jag någonsin sett upp! Vi pratar 8-10kg nu vilket inte är helt ovanligt på detta stället även om dom är ganska sällsynta. Jag pulsade in till land och hämtade regnbågsdängaren, ett 7 fots spö med en ABU reflex på. På tredje kastet kände jag hur det stummade till. Efter en ganska kort fight kunde jag landa en regnbåge på vad jag först bedömde var en 4:a. (OBS! Det var inte den jag såg tidigare)
Gött, lite mat tänkte jag...Några bågar kommer det ju upp under säsongen. När jag avlivat den och vägt den så får jag en smärre chock. 5,8KG och två futtiga hekto från en "RECORDFISK". Dessutom 72cm lång! Surt, men det är bara att härda ut tänkte jag...för en dag kommer den ju här! Skäms dock lite att jag slagit ihjäl en så fin båge, trodde verkligen att den var mindre..Det gick någon timme. Johan och jag flyttade oss till ett ställe där jag klämde en gädda på 10kg+ förra våren. Jag lade ut mitt BusterJerk i färgen "hotpike" på nytt. Ett ögonblick senare stummade det till! Gädda 6-7kg tänker jag direkt! Men ganska snart kände jag att den sprattlade annorlunda. När jag fick upp den så fick jag se att de är en ännu finare båge som gapat över mitt BusterJerk. Senare mättes den till 79cm och vägdes till 6,4kg! YES! Där satt den! Lyckan var total, och det är den fortfarande! Ny sattsning nästa helg månne? Tja...inte helt otippat!

/TeamPerax,Jon Persson

2 kommentarer:

Team Lesjö sa...

Grattis !!! Jävla grym båge du fick .
MVH Team Lesjö

Robin sa...

Går bra för er! kika gärna in hos oss!
mvh
Team Ace Of Pikes